הרדמה בניתוח קיסרי

אחד הנושאים המדוברים ביותר בהקשר לניתוח הקיסרי הוא סוג ההרדמה. משך הניתוח הקיסרי הוא כ 40-50 דקות. ישנם שני סוגי הרדמה בניתוח קיסרי:

הרדמה אזורית

היולדת ערה במהלך הניתוח ורק פלג גופה התחתון מאולחש. הרדמה זאת נחשבת בטוחה ומשמשת ברוב הניתוחים. ישנם 3 סוגים של הרדמה אזורית: אפידוראלית, ספינלית ואפידורל-ספינל. אחד הסיבוכים האפשריים של הרדמה אזורית הוא דימום באזור חוט השדרה ולכן סוג הרדמה זה אינו מתאים לנשים עם נטייה לדימומים. על כן יש לוודא כי ליולדת אין הפרעת קרישה ולבדוק את רמת הטסיות בחודש שלפני הניתוח.

הרדמה ספינלית (SPINAL ANESTHESIA)

מיועדת לניתוחים דחופים ואלקטיביים. מנה יחידה של תערובת חומרי הרדמה ושיכוך כאב מוזרקת לתוך נוזל השדרה העוטף את חוט השדרה תוך שימוש במחט דקה במיוחד. הזרקה זאת גורמת להרדמה של פלג הגוף התחתון ויעילה למשך כשעתיים. יתרונה: פועלת באופן מיידי תוך שימוש בכמות קטנה של חומרי הרדמה וההשפעה שלה טובה מאוד. חסרונה: קצרת טווח ולעיתים גורמת לסחרחורת, ירידה בלחץ הדם ובחילות. במקרים בהם צפוי ניתוח ארוך ההרדמה הספינלית פחות יעילה. כדי להשיג שיכוך כאבים מספר שעות אחרי הניתוח, על הרופא המרדים להוסיף חומרי אלחוש ממשפחת האופיאטים שגם להם יש תופעות לוואי.

הרדמה אפידורלית (EPIDURAL ANESTHESIA)

הרדמה אזורית בה מוכנס צנתר למרווח האפידורלי, שמחוץ למעטפת חוט השדרה. דרך הצנתר מוזרקים חומרי הרדמה בניתוח ובשעות שאחריו. היתרון בהרדמה זו הוא שהיא מאפשרת הזרקה של חומרי הרדמה לאורך שעות ארוכות ומאפשרת שליטה בכאבים גם בשעות שאחרי הניתוח. חסרונותיה: מתחילה לפעול לאט יותר, מצריכה שימוש בכמות גדולה יותר של חומרי הרדמה ובמקרים מועטים גורמת לניקוב של הקרומים העוטפים את חוט השדרה ובעקבות זאת לדליפת נוזל שידרה ולכאבי ראש קשים.

הרדמה אזורית משולבת (COMBINED SPINAL-EPIDURAL)

משלבת את שני סוגי ההרדמה הנ"ל ומאפשרת הרדמה מהירה ועמוקה (SPINAL ) ואת האפשרות להוסיף חומרי הרדמה גם לאורך הניתוח ובשעות שאחריו (EPIDURAL).

בין יתרונותיה הנוספים של ההרדמה האזורית:

בין חסרונותיה של ההרדמה המקומית נמנים בנוסף לאמור לעיל:

הרדמה אזורית אינה גורמת לכאבי גב כרוניים!!!!

הרדמה כללית

בהרדמה כללית היולדת ישנה במהלך הניתוח. צינור מוחדר לקנה הנשימה כדי לעזור להנשים את היולדת בזמן הניתוח, חומרי ההרדמה ניתנים דרך דרכי הנשמה ודרך העירוי. פרט לחומרי ההרדמה היולדת מקבלת חומר לשיתוק (זמני) של השרירים כדי שלא תזוז במהלך הניתוח. הרדמה זו אינה נפוצה ומשמשת רק במקרי חירום מיילדותיים ובמקרים בהם אין אפשרות לתת הרדמה אזורית בגלל בעיות רקע רפואיות. בזמן לידה קיסרית בהרדמה כללית על מנתחים לנתח בקצב מהיר יותר כדי להוציא את העובר במהירות האפשרית , למנוע חשיפה שלו לחומרי ההרדמה דבר שיכול לגרום לו לדיכוי נשימתי אחרי הלידה. חסרון נוסף בניתוח בהרדמה זו הוא, שאחרי ההתעוררות מההרדמה אין יכולת מתן נוגדי כאבי.